Yoga en kanker

Yoga en kanker in Enschede bij We-Yoga

Jij hebt een vreselijk bericht gehad: je hebt kanker. Er breekt een onzekere tijd aan en je leven wordt geleefd. Allerlei afspraken worden ingepland en behandelingen worden opgestart.

Na een tijd wil je graag weer beginnen met bewegen en je komt erachter dat je niet mee kunt doen met een gewone yogales. Dan is een les zachte yoga bij We-Yoga juist goed voor jou.

Het is belangrijk om weer te luisteren naar je lichaam én om je lichaam in betere conditie te krijgen.

Je bent van harte welkom in een les zachte yoga  in Enschede voor vrouwen.

Je kan tijdens je behandelingen hier aan mee doen maar vooral ook na alle behandelingen om rustig aan weer te starten met bewegen.

Herken je dit?

  • Fysieke pijnklachten worden steeds erger en het is een veelvoorkomend probleem bij kanker en de bijbehorende behandelingen.
  • Moe zijn is het nieuwe normaal voor je. Door alle behandelingen en de medicatie de je krijgt, speelt vermoeidheid ineens een grote rol in je leven. Je kan minder doen op een dag dan je gewend bent en alles gaat in een rustiger tempo. Dit frustreert je soms.
  • Stress en angst zijn om de hoek komen kijken. Hoe zal jouw toekomst eruit zien? Heb je nog wel toekomst? Stress en angst zijn veelvoorkomende emoties bij kanker. Je hebt namelijk totaal geen zekerheden meer en je bent compleet afhankelijk van de behandelingen en artsen.
  • Je hebt geen vertrouwen meer in je lichaam. Je hebt het gevoel dat het je in de steek heeft gelaten.
  • Je lichaam heeft veel te verduren gehad door alle behandeling. Jouw conditie is ver te zoeken. Je hebt geen idee hoe je dit weer kan opbouwen. Alleen het idee al om te moeten sporten vermoeid je.

Yogalessen bieden een ondersteunende omgeving waarin je contact kunt maken met andere vrouwen. Waarvan sommigen in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten. Samen kunnen jullie ervaringen delen, elkaar steunen en een gevoel van gemeenschap opbouwen.

Meld je aan voor een gratis proefles en ervaar wat YOGA voor jou kan doen tijdens deze moeilijke periode.

groepsles vrouwen, enschede, hengelo, kanker bekkenbodem
groepsles yoga enschede, hengelo

Actief werken aan herstel van je lichaam na de kankerbehandelingen

Hoe fijn zou het zijn als…

  • Pijnklachten verminderen omdat je weet hoe je kan omgaan met je pijnklachten. De Yoga-oefeningen kunnen je helpen om deze pijn te verminderen. Door zachte strekoefeningen te doen, kan je spierspanning verlichten, gewrichtsstijfheid verminderen en je mobiliteit verbeteren.
  • Energie langzaam weer terug komt. Yoga kan je helpen om je energieniveaus te verbeteren. Door rustige, herstellende houdingen aan te nemen en speciale ademhalingsoefeningen te doen, kan je de bloedstroom en zuurstoftoevoer in je lichaam verhogen, waardoor je je minder vermoeid zult voelen.
  • Het oké is om relax momen(tje) voor jezelf in te plannen en zo tot rust kan komen. Yoga omvat mindfulness en ademhalingstechnieken die kunnen helpen om je geest te kalmeren en stress te verminderen. Het kan je helpen om je beter te kunnen focussen en een gevoel van innerlijke rust te ervaren, wat je geestelijke gezondheid en welzijn ten goede kan komen.
  • Jij weer vertrouwen hebt in je lichaam. Yoga kan je helpen om weer in contact te komen met je lichaam en zelfacceptatie te bevorderen. Door zachte bewegingen, positieve affirmaties en meditatie, kun je leren om jezelf te accepteren en van je lichaam te houden, ongeacht de veranderingen die je hebt doorgemaakt.

Yoga is geen vervanging voor medische behandelingen, maar eerder een aanvullende benadering om je welzijn en kwaliteit van leven te verbeteren.

Lijkt dit je wat? wacht dan niet langer en meld je aan voor een gratis proefles.

” Wilma past oefeningen goed aan aan mijn persoonlijke mogelijkheden die ik heb met kanker. Er is ruimte voor zoals jij je tijdens de les voelt; en dat is niet iedere keer hetzelfde.

Wilma heeft me goed leren kijken naar en voelen wat mijn lichaam doet. Veel onnodige spanningen in mijn hele lijf komen in de yogales tot ontspanning.

Hierdoor  heb ik veel bewuster leren luisteren en voelen naar mijn eigen lichaam.”

Loes

“Dit kan ik wel! Wat ik zo prettig vind is de rust die je uitstraalt, je individuele benadering en de prettige sfeer.”

Jacky

“Ik voel me zeer vertrouwd bij Wilma. Ze houdt rekening met iedereen en voelt goed aan welke oefening bij wie past. Ze geeft daarbij alternatieve oefeningen voor diegene die bijvoorbeeld ligt of zit, terwijl de rest staat. Het enige moment dat ik mijn lichaam(pijn) even helemaal niet voel, is tijdens de ontspanningsoefening aan het einde van de les…….Het fijnste moment van de week “

Natasja

Wat Yoga voor je kan doen

Rust

Je leert steeds beter om rust te ervaren in je lijf je geest en je leven

Ontspanning

Je leert ontspanningsoefeningen die je in het dagelijks leven ook kan inzetten

Erkenning

Je leert de signalen van je eigen lichaam te herkennen en hoe hiermee om te gaan

les yoga hengelo, enschede

De lessen

Het allerbelangrijkste in de yogales is dat jij doet wat goed voelt voor jou. De hele les is erop gericht om je lichaam te ervaren en beter te leren kennen.

Daarom is er, daar waar nodig, ruimte voor individuele aanpassingen tijdens de oefeningen.

 

Tijdens de yogales nodig ik je uit om je aandacht te brengen naar het verschil tussen de linker- en de rechterkant van je lichaam, of het verschil in je lichaam tussen voor en na de oefening. Hierdoor kun jij steeds beter voelen en verwoorden wat er gebeurt in jouw lichaam.

Waardoor jij, na verloop van tijd beter leert om je grenzen te voelen, te (h)erkennen en om daar rekening mee te houden in je dagelijkse leven.

Daarnaast is er veel aandacht voor individuele klachten waarbij oefeningen worden aangepast naar jouw behoefte. Hierdoor kan iedereen met fysieke klachten meedoen aan deze lessen. Bij ernstige fysieke klachten is het belangrijk eerst te overleggen met de docente en eventueel je arts. Soms is het handiger om eerst een paar privélessen te doen, zodat zowel jij als de docente weten wat jij beter wel en niet kunt doen in de les.

 

Een yogales bestaat uit verschillende onderdelen, zoals zachte rek- en strekoefeningen, een aantal op maat aangepaste fysieke houdingen, ademhalingsoefeningen, verschillende aandachtsoefeningen en een langere ontspanningsoefening aan het einde van de les.

De oefeningen worden waar nodig aangepast en kunnen door iedereen worden uitgevoerd.

Veel gestelde vragen

Kan ik wel meedoen met mijn klachten?

Iedereen kan meedoen! Ik pas de oefeningen aan aan jouw mogelijkheden! Soms is het goed om eerst een privéles af te spreken, zodat we samen, in alle rust kunnen onderzoeken wat jij wel of niet kunt doen in de les.

Wat is zachte yoga?

Zachte yoga is een vorm van yoga waar tijdens de les op een rustige, ontspannen manier oefeningen worden gedaan met aandacht voor de lichamelijke beperkingen en grenzen van iedere deelneemster. Het is geen fysieke work out.

Voor wie is deze vorm van yoga geschikt?

Iedereen kan zachte yoga doen. 

Soms is het handig om voor deelname aan een groepsles een aantal keren een privé les te nemen, zodat jij en de docenten weten wat jouw lichaam wel en niet aankan in de les.

Waarom geen aparte les voor vrouwen met kanker?

Ik heb er heel bewust voor gekozen om geen aparte les voor vrouwen met kanker te geven. Juist na zo een tijd is het fijn om met vrouwen te verbinden, ook al hebben ze geen kanker gehad. In mijn reguliere lessen komen ook allerlei onderwerpen zonder schaamte aan bod, zoals urineverlies, moeheid, verlies van baan, gevoel van vrouwelijkheid, etc. 

Zoek je echt lotgenotencontact? Dan verwijs ik je graag door naar een inloophuis bij jou in de buurt.

Waarom yoga?


Yoga kan jou helpen om:

  • te leren bewegen binnen de mogelijkheden van jouw lichaam
  • jouw grenzen te (leren) herkennen en respecteren
  • te leren ontspannen
  • rustiger te worden in je hoofd
  • meer spierkracht op te bouwen
Hoe verloopt een les?


Bij binnenkomst staat er al een kruk of stoel voor je klaar. Ik heet je welkom. Jij pakt een matje of rolt je eigen matje uit. Je pakt eventueel een kussen en dekentje uit de kast en legt je eigen spullen ernaast, zoals bijvoorbeeld een handdoek, deken, kussen en een flesje water.

Welke kleding moet ik aan?

Tijdens de yogales is het handig om makkelijk zittende kleding aan te hebben die lekker meebeweegt bij de oefeningen. Het is heel fijn om een paar dikke sokken en een lekker vest of een lekker dekentje mee te nemen voor bij de eindontspanning.

De proefles

Je bent altijd welkom voor een gratis proefles.

Voorafgaand aan de proefles vindt er een kort intake gesprek plaats aan de hand van het online ingevulde intakeformulier (5 min. voor aanvang van de les).

In dit gesprek leer jij mij kennen en krijgt ik de kans om op de hoogte te komen van jouw fysieke (on)mogelijkheden. Zodat jij tijdens de proefles vol vertrouwen mee kunt doen.

 

Niet toe aan groepslessen?

Weet je niet zeker of een groepsles wel iets voor je is? Boek dan eerst een privéles. Tijdens deze privéles kunnen wij samen uitzoeken wat jouw lichaam wel of niet kan en of jij in staat bent om mee te doen aan een groepsles.

Een privéles is ook uitermate geschikt om extra aandacht te besteden aan het verminderen van of het leren omgaan met een specifieke klacht. Lees hier meer over privélessen

Lestijden en kosten groepslessen

Groepslessen (Ruimte voor Balans, Potsweg 15a)

Dinsdagavond
18.45 tot 20.00 uur
20.15 tot 21.30 uur

Donderdagochtend
9.15 tot 10.30 uur
11.00 tot 12.15 uur

 

Kosten groepslessen

  • gratis proefles (1x aan te vragen)
  • €  39: Maandkaart (1x in de week les)
  • € 179: Halfjaarkaart (1x in de week les)

Lestijden en kosten privélessen

Privéles in de zaal (Potsweg 15a, Enschede)

  • €  30: 30 minuten
  • €  60: 60 minuten
  • € 135: 5 strippenkaart 30 minuten (6 maanden geldig)
  • € 275: 5 strippenkaart 1 uur (6 maanden geldig)

Privéles op eigen locatie

Privélessen kunnen in overleg ook op eigen locatie gegeven worden.

 

  • Binnen Enschede: normaal tarief
  • Buiten Enschede: normaal tarief met rijkosten à €0,25 per kilometer.

Online privélessen

  • €  30: 30 minuten
  • €  60: 1 uur
  • € 135: 5 strippenkaart 30 minuten (6 maanden geldig)
  • € 275: 5 strippenkaart 1 uur (6 maanden geldig)

Wil je (online) privélessen volgen? Dan zijn er wisselende dagen en tijden in mijn online agenda.

LET OP:

Bekijk de verschillende dagen en tijden hieronder in de online agenda en plan gelijk jouw privéles in.

 

Gratis proefles

Nieuwsgierig geworden naar een les of wil je gewoon eens ervaren wat Yoga voor jou kan doen?

Meld je dan aan voor een gratis proefles.

“Via haar posts op Facebook ben ik terechtgekomen bij Wilma voor de ‘zachte yoga voor vrouwen’.

Wilma geeft haar lessen op een hele prettige, laagdrempelige manier, met steeds oprechte en warme aandacht voor hoe het écht met je gaat.

Ze weet elke oefeningen aan te passen aan je klachten en vraagt regelmatig hoe iets voelt voor jou als ze ziet dat je mogelijk over je grenzen gaat. Kortom: een absolute aanrader!”

 

Anita

“Ik vond jouw lessen altijd geweldig. Je had oog voor de individuele persoon  en gaf daarbij ook handige en praktische tips.

Je ging ook op sociaal vlak goed met de groep om, we konden altijd met jou overleggen en jou om raad vragen.

Je bracht sfeer en gezelligheid in de groep. Je waakte ervoor dat we rekening met elkaar hielden.

Samenvattend,  ik heb veel van je geleerd en heb de lessen als zeer waardevol  ervaren.”

Josephine

“In de lessen van Wilma worden individuele beperkingen en je eigen tempo gerespecteerd, geen ingewikkelde poses met haastige overgangen, waarbij je omvalt omdat je nog geen tijd had om je evenwicht te vinden, of een spier verrekt omdat het te snel ging.


Ik raak door de lessen steeds meer geoefend in het ontspannen en krijg een steeds betere (bewustwording van) lichaamshouding. Dat werkt door in het gewone dagelijkse leven, heel fijn!​”

Denise

Wilma Elferink

Een aantal jaren geleden raakte ik als jonge moeder, werkende vrouw, partner en vrouw met een sociaal leven ineens ernstig ziek. In de herstelperiode merkte ik dat ik niet meer terug kon naar wie ik voor de diagnose was. Ik moest flink gas terug nemen en mijn leven aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Vanuit mijn eigen ervaring met deze nieuwe realiteit begeleid ik mijn leerlingen naar het aanvoelen van hun nieuwe grenzen. Ik weet als geen ander dat je energie niet grenzeloos is en dat de signalen van je lichaam belangrijk zijn als je gezond wilt worden, zijn en blijven.

Sommigen vragen of het niet zweverig is. Kom mee doen met de les en ervaar zelf dat het alles behalve zweverig is en ontdek hoe jij door meer rekening met jouw lichaam te houden je leven kunt verbeteren.

Wil je meer lezen over mij? 

we yoga voor vrouwen met kanker en bekkenbodemproblemen

Bezoekadres

Ruimte voor Balans

Potsweg 15a

Enschede

Gecertificeerd yogadocent

Wilma, we yoga, enschede, bekkenbodem, zachte yoga

© Wilma Elferink We-Yoga 2023 | Design & Realisatie: Gavoorgroei  | Algemene voorwaarden